Minding the Gap

Succesvolle afsluiting van onze bijeenkomsten in Kanaleneiland!

Minding the Gap organiseerde (voorlopig) de laatste bijeenkomst van een reeks van 9 sessies in Kanaleneiland. In deze bijeenkomsten kwamen jongeren, ouders en professionals samen om te praten over de mentale gezondheid van jongeren die opgroeien in gezinnen met weinig geld. De aanwezigen bepaalden samen wat de grootste problemen zijn en welke acties zij nodig hebben.
De gemeente en organisaties uit de wijk gaan na deze zomer aan de slag met een deel van deze acties. Ook jongeren en ouders hebben hun hulp aangeboden om verder mee te denken!

Tijdens de bijeenkomsten vertelden jongeren (en ouders) over de belangrijkste problemen die zij ervaren:
1) Er niet bij kunnen horen door niet mee te kunnen doen;
2) Veel werken naast school en studie, met vermoeidheid, stress en schooluitval tot gevolg;
3) Spanningen in het gezin en daardoor weinig aandacht voor de issues van de jongere;
4) Schaamtegevoelens over het hebben van weinig geld en de thuissituatie.

Voorbeelden van acties die zijn bedacht zijn:
– Meer gratis en toegankelijk sportaanbod (ook voor meiden) in de wijk
– Meer plekken waar jongeren samen kunnen komen en zichzelf kunnen zijn
– Minimumjeugdloon omhoog
– Studiefinanciering voor MBO-studenten onder de 18 jaar
– Praatgroepen over armoede en
– Normalisatie/toegankelijkheid van hulpvragen bij geldzorgen voor jongeren en ouders.

Ontzettend bedankt aan iedereen die mee heeft gedaan en geholpen met deze bijeenkomsten. In het bijzonder bedanken we Chahid en collega’s van Jongerenwerk Utrecht (JoU) voor hun enorm belangrijke bijdrage!

Meer weten? Neem dan contact met ons op via mindingthegap@uu.nl of kijk verder op deze website en op LinkedIn.